Monday, August 31, 2009

PENGURUSAN MASA BERKESAN

Terdapat pelbagai cara untuk mengatur waktu atau masa yang mungkin dapat membantu anda meraih kajayaan iaitu:

1. Dahulukan perkara yang paling utama.
Pertimbangkan sama ada perkara tersebut perlu segera dan penting atau penting tetapi tidak segera. Anda perlu bijak membuat keputusan.
2. Buat senarai tugasan.
Ambil kertas atau buku nota kecil dan senaraikan tugas yang anda perlu selesaikan. Tulis ikut keutamaan.
3. Tetapkan batas waktu.
Pastikan anda menetapkan batas waktu sama ada tugasan tersebut perlu diselesaikan dalam tempoh sehari,dua hari,semingggu, atau sebulan. Pastikan anda jangan suka bertangguh.
4. Beri Tumpuan pada Tugasan.
Jangan rasa khuatir untuk menyelesaikan tugasan, atau merasa sia-sia setelah berusaha. Bersabar dan cuba beri tumpuan sepenuhnya mulai sekarang.
5. Ingat Matlamat Anda
Kadangkala kita sering terlupa matlamat kita belajar atau kita buat sesuatu perkara. Ini kadangkala menyebabkan kita bosan. Boleh anda bayangkan orang yang terdampar di laut, dan mendapati dirinya masih hidup, pasti berusaha sedaya upaya untuk kembali kepada keluarga dan negaranya ataupun berputus asa dan membiarkan dirinya mati di pulau tersebut. Sekiranya anda berada pada situasi tersebut, yang mana pilihan anda? Begitulah ibarat perlunya matlamat dan ilmu pengetahuan.

APA YANG PENTING... BERUSAHALAH UNTUK TIDAK MENANGGUHKAN KERJA-KERJA ANDA HARI INI KERANA KITA TIDAK TAHU APA KERJA YANG AKAN DATANG TIBA-TIBA.....

No comments:

Post a Comment